De harddraverij in Zandvoort

Enkele weken geleden wist Leen Driehuizen mij te vertellen, als aanvulling op het artikel over de bereden politie, dat de Marechaussee in de jaren ’30 regelmatig op het strand te paard patrouilleerde. 

Verder werd ik benaderd door een jongen uit Zwijndrecht. Ook daar wordt soms de Zandvoorter gelezen. Zijn naam is Shane Winsser en toen zijn vader overleed, vond hij in de papieren nadere informatie over zijn halfzuster die in Zandvoort is geboren. De naam van zijn vader is Alexander Athur Winsser die in 1957 met de boot vanuit Jakarta naar Amsterdam is gekomen. Op een gegeven moment kreeg deze Alexander Athur Winsser een relatie met een zekere Sandra van Duivenboden. Dit moet zo’n 30 jaar geleden zijn geweest. Uit deze relatie werd een dochter geboren met de naam Esmeralda en dat is dus de halfzuster van Shane Winsser uit Zwijndrecht. Wie het weet mag het zeggen; Shane is al ruim drie jaar op zoek en sinds zijn oma en vader zijn overleden wil hij heel graag contact. 

Zandvoort paardenrennen in de jaren 30                       Paardenrennen op de Boulevard de Favauge

Kortebaan Draverij
Enkele weken geleden hadden we weer de Kortebaan Draverij in de Zeestraat. Dit werd niet altijd gehouden in de Zeestraat en we blikken dan ook even terug in de tijd. Om precies te zijn, naar 22 mei 1938, toen de eerste harddraverij werd gehouden op de Boulevard de Favauge, zoals u op de foto van deze week kunt zien. De organisatie was in handen van de Beverwijksche Harddraverijvereniging en de Commissie voor Vermakelijkheden van de plaatselijke VVV. Gezien het succes en de massale belangstelling van deze wedstrijd werd besloten om op 27 juli 1938 dit nog een keer te herhalen. De hoofdprijs bedroeg Fl.400, - en een gouden dasspeld. 

Stichting Hippodrome Zandvoort
De kortebaan-draverij zoals we die nu kennen in de Zeestraat, heeft zijn oorsprong in 1974, toen de Stichting Hippodrome Zandvoort werd opgericht die zich tot doel had gesteld om een paardenrenbaan in het binnencircuit te realiseren. De kortebaan-draverij was toen nog onderdeel van de “Week van het Paard”, waarbij een veelzijdig programma werd gepresenteerd aan de Zandvoortse inwoners en toeristen, met een paardenkeuring op het Gasthuisplein, een springconcours, ponyraces op het strand en een ringrijderij op de Prinsesseweg. Het te realiseren Hippodrome stond in enkele verkiezingsprogramma’s van lokale politieke partijen en de bedoeling was om iedere dag op doordeweekse dagen te gaan koersen. Een mooi stuk werkgelegenheid zou hiermee in Zandvoort worden gerealiseerd. 

Draverijen op het circuit
De eerste draverijen werden eerst op het Circuit van Zandvoort gehouden. Lovend was men in het begin over deze locatie, vanaf de tribune en het dak van de pits kon iedereen het goed volgen. maar volgens de renners had de accommodatie daar totaal geen sfeer en wilde de meeste renners toch graag verkassen naar een andere locatie. Dit werd na een aantal jaren de Noord-boulevard. Maar, Zandvoort zou Zandvoort niet zijn als er een probleem zou ontstaan. Zo’n vijf jaar na de oprichting van de Stichting Hippodrome botsten de belangen van de strandpachters met die van de paardenliefhebbers, omdat tijdens de draverij op de boulevard alles werd afgezet en het voor de strandbezoekers moeilijk werd om diverse strandtenten te bereiken. Bij slecht weer waren er weer klachten over de toch wel harde zeewind die over de boulevard guurde, waardoor de bezoekers weer wegbleven. 

Naar de Zeestraat
In 1982 verkaste de kortebaan-draverij uiteindelijk naar de Zeestraat, waar het vanaf 1982 dus ieder jaar werd gehouden. Waarbij ik mij na dit hele verhaal te hebben opgeschreven, afvraag wat er van de plannen is geworden om een Hippodrome in Zandvoort te realiseren. Enige jaren geleden bracht ik een bezoek aan de Belgische kustplaats Oostende, waarbij ik met enige verwondering constateerde dat het Hippodrome Wellington aldaar zo ongeveer aan de boulevard pal naast het strand stond en tevens dienst deed als openlucht concertgebouw met popgroepen zoals Bon Jovi, getuige de vele aanplakbiljetten. 

Tram stopte voor de deur
De tram (in België gelukkig niet vervangen door een bus) stopte er voor de deur en er werd hard getraind door de atletiekvereniging uit Oostende. Misschien kan er nog eens serieus gekeken worden naar het oorspronkelijke plan om een Hippodrome te realiseren in Zandvoort; destijds waren de vergunningen een probleem maar gezien het bestemmingsplan moet dit nu toch geen probleem meer zijn.

Hieronder kunt u kijken naar een korte impressie van de kortebaandraverij in 1994

Cor Draijer

Dit artikel is juni 2003 verschenen in het weekblad "De Zandvoorter"