Skip to main content

De Amsterdamsche melksalon

ZANDVOORT - Tegenwoordig kun je in iedere supermarkt een pak melk kopen. Echter, zoals het vandaag de dag gaat, ging het vroeger niet. Melk was een luxe en was niet altijd voor iedereen betaalbaar. Talloze melkboeren stonden klaar om de waar aan huis te bezorgen en er waren aparte gelegenheden waar gekoelde melk en gekoeld bier gedronken kon worden.     Vergunning voor schenken alcoholhoudende drankenBegin 1908 werd door Burgemeester en Wethouders vergunning verleend aan Mej. de weduwe J.C. Trilling voor de verkoop van alcoholhoudende dranken in het pand op de foto aan de Spoorstraat nr. 24....

Lees verder

De bierbottelarij en wijnhandel van E.H. Brokmeier

Uit de Klink van 1996: 'E. H. Brokmeier' 1 mei 1996 100 jaar! Op 1 mei 1896 opende dhr. E. H. Brokmeier, welke in 1882 in Zandvoort was komen wonen, in de Kosterstraat een bierbottelarij en slijterij. Het huisje waarin de zaak gevestigd werd stond bekend als "de Prop". Het jaar daarop werd de zaak verplaatst naar de overzijde van de straat waar in latere jaren de etalage van Anth. Bakels' Bazar was. De volgende verhuizing had plaats in 1899 en wel naar de Haltestraat waar de zaak gevestigd zou blijven tot 1 maart 1966. De plaats van het nieuwe pand aan de Haltestraat zag er toentertijd wel...

Lees verder

De Blauwe Tram

De geschiedenis van de Blauw Tram gaat terug tot 1894. In dat jaar vroegen de heren Van den Arend en Van der Steur vergunning voor de aanleg van een elektrische tramlijn Haarlem-Zandvoort, die hun in 1897 verleend werd. Tevens kregen de heren Anderheggen en Neumeyer vergunning voor een lijn van Haarlem naar Amsterdam. In de concessies was de bepaling opgenomen, dat beide lijnen op elkaar konden worden aangesloten. {youtube}FxwVusoV8Pw{/youtube} E.N.E.T.In april 1898 werd de Eerste Nederlandsche Electrische Trammaatschappij (E.N.E.T.) opgericht en in december 1902 werd de Electrische Spoorweg...

Lees verder

De Zandvoort Expres

ZANDVOORT Er zijn weer plannen om een soort van treintje te laten rijden. Tegenwoordig heet het een ‘peoplemover’ want tram, dat klinkt niet modern meer. Typisch is dat, datgene wat er vroeger was en is verdwenen, toch weer terug - gaat - komen.                         {youtube}IHvMuIXItGo{/youtube}   Gemonteerd filmpje van de Zandvoort Expres oftewel het 7-up treintje Rammelende paardentram  De eerste ‘peoplemover’ stamt al uit het jaar 1884. In dat jaar werd Zandvoort ontsloten per spoor dankzij Ir.Eduard J. Kuinders, die als particulier deze lijn liet aanleggen en werd er gelijktijdig...

Lees verder

De Zandvoortsche Radio Centrale

Het Radio Technisch Bureau van Leonard J. Geuzendam. Deze Zandvoortse firma bracht 3 en 4-lamps radiotoestellen op de markt. Ook was er een “groot concerttoestel, een bijzonderheid op radiogebied, enorm geluidssterk en vooral geschikt voor café’s en danszalen”, aldus een advertentie in het geïllustreerde tijdschrift “Het Leven” van 31 juli 1936.     Zandvoortsche Radio SociëteitDe heer Geuzendam was een bijzondere man met een vooruitziende blik. In 1925 was hij medeoprichter van de Zandvoortsche Radio Sociëteit (ZRS) die zich tot doel had gesteld de geïnteresseerde radioliefhebber voor te...

Lees verder

Dolfirama Zandvoort

ZANDVOORT - Het voormalige Dolfirama, dat al vele bestemmingen heeft gehad, staat er vandaag de dag bij als een soort schandvlek aan de Zandvoortse boulevard. Het ziet er vreselijk uit en dat terwijl het pand nog niet eens zo heel erg oud is.In 1967 was men begonnen met de bouw van het Dolfirama en op vrijdag 25 april 1969 werd het pand feestelijk geopend. Het pand kostte destijds 2 miljoen gulden en het duurde 2 jaar voordat het af was. Het werd neergezet in opdracht van N.W. Bouwes, die het er vlakbij gelegen hotel al exploiteerde. Behalve Dolfirama werd het ook wel flipperbassin of dolfijnentheater...

Lees verder

Garage RinKo, Tennisbaan+Schaatsbaan

            Bonnetje van garage RINKO voor de heer Warmerdam op de Hoogeweg        Schaatsen in het centrum van Zandvoort aan de Oranjestraat bij RINKO, ca.1930IJsbaan aan de OranjestraatMenig Zandvoorter heeft hier de eerste schuchtere pogingen gewaagd om de schaatskunst meester te worden. De dochter van dokter C. A. van Fraassen deed hier aan kunstrijden en sinds ± 1950 wordt hier niet meer geschaatst. Het in 1922 opgerichtte garagebedrijf RINKO heeft nu plaatsgemaakt voor een appartementencomplex anno supermarkt.                                                     Garage RINKO in de jaren...

Lees verder

Kleurstoffenfabriek Colora

Door de oorlogsherstelbetalingen, die Duitsland na de Tweede Wereldoorlog aan Nederland moest doen,  kwam er een chemische fabriek naar Haarlem met grote reactoren waarmee men organische verbindingen ging maken zoals paradichloorbenzeen waarmee mottenballen en WC-blocks gemaakt werden. Organische pigmentenDaar er ook andere producten mee gemaakt konden worden werden een paar Duitse chemici aangetrokken. Eén was een specialist in het maken van nitroverbindingen en een ander in de productie van organische pigmenten. Dit leidde er toe dat men op zoek ging naar een locatie waar deze pigmenten zou...

Lees verder

Lunchroom Carels

ZANDVOORT - Bij het naspeuren van Zandvoortse zaken, loop ik soms tegen een wijziging van een straat of plein aan. Neem bijvoorbeeld het Raadhuisplein, daar waar nu de Hema zit. Voor de bouw van het raadhuis was dit stuk straat gewoon de Grote Krocht. Of eigenlijk Groote Krocht. Er was geen plein voor het raadhuis zoals we dat nu kennen. Het raadhuis van Zandvoort was namelijk gevestigd in de Kerkstraat, samen met het politiebureau. Tja, waar zijn die tijden gebleven.                                               Interieur van de lunchroom Carels Lunchroom CarelsDe voorloper van de Hema was...

Lees verder

Natuursteenbedrijf Lavertu

Zo'n grafsteen is geen paar schoenen dat je zomaar koopt' Schrijvers, dichters en schilders hebben een overeenkomst met Toon Lavertu. Als zij er niet meer zijn, blijft er nog wel een stukje van hen op aarde achter. Ook steenhouwer Lavertu kan dat zeggen. Wie op een van de beide Zandvoortse begraafplaatsen rondloopt, komt zijn 'handschrift' tegen: grafstenen, variërend van groot en imposant tot klein en subtiel. Toon Lavertu en zijn vader hebben 99 procent van de grafstenen op de Algemene Begraafplaats gemaakt.                                   Toon Lavertu aan het werk in zijn werkplaats   OM...

Lees verder

Vermaakscentrum Oberbayern

ZANDVOORT - In 1959 lag het gebied bovenaan de Zeestraat braak. In het toenmalige opbouw- en uitbreidingsplan van Zandvoort was deze plek aangemerkt als het Zandvoortse centrum voor amusement. Terwijl er in de jaren ’50 overal werd gebouwd bleef de kop van de Zeestraat een gapend gat, totdat er een Duits-Nederlands bedrijf, gespecialiseerd in verplaatsbare paviljoens, met het idee kwam om een amusementscentrum te verwezenlijken. {readmore} OberbayernHet vermaakscentrum bestond uit het centraal gelegen “Oberbayern,” een galerij met tien winkeltjes en een dancing met de naam “Italia.” Op de...

Lees verder